Hormonale slaapklachten.

Slaap wordt gereguleerd door verschillende processen: slaapbehoefte, slaperigheid en interne klok (24 uur) gesynchroniseerd met buitenlicht (melatonine aanmaak). Hierdoor kunnen we ca 8 uur slapen en ca 16 uur redelijk alert wakker zijn. Er zijn verschillende slaapstadia: Non-REM slaap (3 diepte fases) en de REM slaap (snelle oogbeweging, dromen)

Functies van slaap o.a.

  • Lichamelijke en geestelijke herstelperiode
  • Tijdens diepe slaap een reinigingssysteem in brein: glymfatisch systeem
  • Verbinding met je hoger zelf via dromen

Een goede slaapgezondheid heeft o.a. te maken met

  • Totale slaapduur (per etmaal, kan je opdelen)
  • Timing van de slaap (bij voorkeur ’s nachts)
  • Slaapcontinuïteit, doorslapen
  • Subjectieve slaapkwaliteit
  • Alertheid overdag

Wat is slapeloosheid (insomnia)

Insomnia is slapeloosheid. Het betekent “geen slaap”.
Door spanning of emoties heeft iedereen wel eens problemen met slapen. Dat is van voorbijgaande aard. Het is pas een slaapstoornis als de slapeloosheid weken of maanden aansleept. Met negatieve effecten op je functioneren.
1 op de 10 mensen heeft problemen met slapen. Tijdens de overgang is dat 1 op de 4 vrouwen.

Wat zijn typische insomniaklachten

  • Ondanks voldoende gelegenheid en gunstige omstandigheden om te slapen
  • moeilijk in slaap vallen
  • vaak in het midden van de nacht of vroeg in de ochtend wakker. Terwijl er nog wel behoeft is om te slapen.
  • afname slaapkwaliteit, niet-verkwikkende slaap.
  • Gaat vaak overdag gepaard met vermoeidheid, irritatie, hoofdpijn en concentratiestoornissen.
  • Insomnia kan vasomotore (warmte) en depressieve symptomen versterken.

Mogelijke verklaringen voor slecht slapen tijdens de overgang

  • hormonen die schommelen
  • opvliegers tijdens de nacht: nachtzweten
  • depressieve symptomen
  • minder diep slapen past bij ouder worden
  • Restless Legs Syndroom
  • Slaapapneu
  • insomnia stoornis

Wat is RLS – Rusteloze benen syndroom

RLS is een slaap gerelateerde bewegingsstoornis. Je hebt de drang om benen te bewegen vanuit onaangename sensaties in benen. Het begint of neemt toe bij rust. Voornamelijk in de avond of begin van de nacht. Beweging verbetert tijdelijk de klacht
Vaak ook beenbewegingen tijdens de slaap wat zorgt voor beetje wakker worden. Het kan leiden tot slaapproblemen en vermindert functioneren overdag. Vrouwen hebben dit vaker

Wat is slaapapneu

Een slaap gerelateerde ademhalingsstoornis in combinatie met symptomen als : luid snurken, ademstops, benauwd/bezweet ontwaken, ochtendhoofdpijn. Vaak slaperigheid overdag, concentratieproblemen en mogelijke stemmingsstoornis. Diagnose wordt via slaapcentrum gesteld.

Tips om beter te slapen tijdens (pre)menopauze

  1. leren bed en slaapkamer te associëren met slapen
  2. Medicatie, voeding en ’s avonds eten kan invloed hebben slaapproblemen en opvliegers
  3. kamertemperatuur wat verlagen, zweet afvoerende nachtkleding, slaap op handdoek
  4. koelmogelijkheden als ijswater en ventilator in slaapkamer
  5. tijd inkorten dat je op bed ligt zodat je steeds vermoeider wordt
  6. mindset, ook dit gaat weer voorbij. Kijk ernaar en val er niet mee samen
  7. Ontspanningstherapie

Acupunctuur en slecht slapen door nachtzweten

Acupunctuur kan je goed helpen om slecht slapen, door woelen, nachtelijke opvliegers, te verbeteren. Ook als je wakker ligt door piekeren en zorgen maken zie je vaak dat acupunctuur balans in je lijf en je geest brengt.

Voetreflex en slecht slapen

Voetreflex helpt goed wanneer slecht slapen voortkomt uit een innerlijke onrust, opgejaagdheid. De behandeling brengt je rust en kalmte zodat je hele lichaam daarvan profiteert.

Gerelateerde artikelen