Wat zijn opvliegers

Je kan opvliegers omschrijven als onverwachte warmte aanvallen. Vaak kortdurend, ca 5 minuten.
Je krijgt het warm. Je hart gaat sneller kloppen. Je gezicht wordt rood. Je wordt drijfnat van de transpiratie. Je voelt je uiterst onaangenaam.
De warmte aanvallen kunnen ook in de nacht plaatsvinden: nachtelijk zweten

Hoe ontstaan opvliegers

Tijdens de overgang veranderen de hormonen met name oestrogeen. Ook verlaagd de progesteron spiegel. Dit heeft effect op het warmte regulatie systeem in je hersenen. Er zijn factoren die de kans op warmte aanvallen kunnen verhogen

  • stress, nervositeit, angst,
  • roken, alcohol, cafeïne
  • pittig gekruid eten
  • hormonale disbalans
  • zwangerschap
  • hyperthyreoïdie (te snel werkende schildklier)

5 handige tips tijdens een warmte aanval

  1. Zorg dat je laagjes kleding draagt zodat je wat uit kan trekken.
  2. Check je ademhaling. Een rustige ademhaling helpt de energie naar beneden te brengen en te ontspannen.
  3. Gebruik verkoeling zoals een waaier, ventilator, natte washand
  4. Maak je er heel druk over want dat zorgt verergering van de warmte.
  5. Weet… het gaat over.

Opvliegers verlichten met acupunctuur

Acupunctuur is zeer goed inzetbaar bij warmte klachten in de overgang. Zowel bij opvliegers overdag als nachtelijk transpireren. Het aantal opvliegers kan aanzienlijk verminderen. En de hevigheid per opvlieger minder intens. Zodat je goed blijft functioneren tijdens je dagelijks bezigheden.

Meer ontspanning door voetreflex

Hoe beter je kan ontspannen, hoe beter je met opvliegers kunt omgaan. Voetreflex kan je hierbij helpen. Daarnaast reguleert voetreflex het zenuwstelsel en de het hormoonstelsel.

Opvliegers balanceren met natuurgeneeskunde

Binnen de natuurgeneeskunde zijn er kruiden, supplement en bijvoorbeeld schussler celzouten die mee kunnen werken om opvliegers te verlichten. En er beter mee om te gaan.

Gerelateerde artikelen